Wat is geurmarketing?
Geurmarketing is een vorm van sensorische marketing gericht op het menselijke reukvermogen. Het gaat om het verspreiden van strategisch gekozen geuren op verschillende locaties.
Met geurmarketing kun je een blijvende herinnering en een aangename ervaring creëren. Het doel is om je klant te activeren. Welke actie je klant onderneemt is aan jou om te bepalen.
Zo zal een winkelier willen dat een klant over gaat tot aankoop van een product.
Een wellnesscenter zou liever hebben dan zijn gasten zich ontspannen en een geur die verspreid wordt op kantoor heeft als doel de medewerkers scherp en actief te houden.
Als marketeer heb je verschillende instrumenten tot je beschikking. Je kunt ervoor kiezen om te adverteren met beeld of gebruik te maken van audio om je boodschap over te brengen, maar beter richt je je op alle zintuigen. Met name met geur, kun je mensen direct beïnvloeden op positieve wijze.
Waarom is geurmarketing zo effectief
We maken 95% van onze dagelijkse keuzes vanuit ons onbewuste brein. Geur heeft effect op ons onderbewuste. Zo blijven we bijvoorbeeld automatisch langer op een plek waar de geur aangenaam is. Geur komt op de plek in de hersenen terecht waar emoties worden opgeroepen en waar herinneringen worden vastgelegd.
Wil je een sterke merkassociatie en merkherinnering? Dan is geurmarketing daarvoor het juiste marketing instrument.
Voordelen van geurmarketing (ob.v. geurmarketing onderzoek) (h3)
• Verbetert merkherkenning.
• Verlengt de tijd dat mensen op een locatie blijven
• De kans dat klanten iets herinneren dat ze ruiken, is 100x groter tov hetgeen ze zien of horen
• 59% van de klanten zou meer geld uitgeven in een winkel die lekker ruikt
• Mensen kunnen binnen 12 maanden een geur relateren aan het geheugen met een nauwkeurigheid van 65%.
Geurmarketing voorbeelden
Het meest bekende voorbeeld van succesvolle geurmarketing in winkels is Abercrombie & Fitch. Denk je aan dit merk, dan denk je als eerste aan hun eigen ‘signature scent’. Dat komt omdat zij consistent in elke winkel deze hoeveelheid parfum verspreiden. Hierdoor hebben zij op originele wijze zich weten te onderscheiden van elk ander kledingmerk.
Andere bekende merken die gebruik maken van geurmarketing zijn bijv.:
• Zara
• Thermen Bussloo
• Disney
• Burger King
• Hotel Costes in Parijs
Geurmarketing voor bedrijven
geurmarketing horeca
In de horeca kun je een lekkere geur verspreiden om etensluchtjes te neutraliseren, maar je kunt het ook inzetten om de trek te bevorderen. Denk bijv. aan de geur van vers gemalen bonnen om de koffieverkoop te bevorderen. Of de geur van verse appeltaart
geurmarketing kantoor
Op kantoor kun je er met geur voor zorgen dat mensen productiever en actiever zijn. Mensen brengen een groot deel van hun leven door op hun werk. Als werkgever is het belangrijk om een aangename werkomgeving te creëren. Een fijne geur draagt daar aanzienlijk aan bij, blijkt uit onderzoek.
Denk aan citrus, pepermunt of lavendel als geschikte geuren.
Geurmarketing hotels
De geur van Hotel Costes in Parijs is zo populair, dat ze er meerdere Home Fragrance collecties van hebben gemaakt die wereldwijd verkocht wordt. Op deze manier verleng je de hotelbeleving en blijf je als hotel top of mind omdat mensen thuis nog gebruik maken van jouw geur.
Geurmarketing zorg
In de zorg wordt geurmarketing toegepast om stress, verdriet en verveling te verminderen in oa wachtruimtes. Het kan zelfs helend werken.
Bepaalde ingrediënten en geurnoten hebben specifieke effecten op emoties. Zo werkt lavendel ontspannend, geeft citrus het idee dat een ruimte schoon is en opgeruimd is.
Ook een ideale manier om ongewenste geuren te neutraliseren, bijvoorbeeld in verzorgingstehuizen.