| Eigen parfumlijn beginnen

Eigen parfumlijn beginnen

Je hebt een droom om een eigen parfumlijn in de markt te zetten.
Wellicht heb je al een geur in gedachten of een beeld hoe het flesje eruit komt te zien.

Maar dan?

In dit artikel vertellen we je stap voor stap hoe je een parfum ontwikkelt, de “do’s en don;ts” en wat je allemaal moet regelen voordat je product er klaar voor is om gelanceerd te worden.

Stap 1: Het businessplan: Hoe begin ik mijn eigen parfumlijn?
Waarom, wat en hoe?

Why? (Purpose)

Een lekker geurtje alleen is niet genoeg. “People don’t buy what you do, they buy why you do it,” Het ‘waarom’ achter je merk moet het overkoepelende doel van jouw merk definiëren, waardoor jouw (potentiele) klanten en toekomstige werknemers met liefde jouw producten kopen en voor je werken.
• Stel jezelf als eerste de vraag waarom je een eigen parfum op de markt wilt brengen?
• Wat is de boodschap die je wilt overbrengen
• Op welke behoefte speelt jouw merk in?
• Wat heeft jouw merk te bieden waarmee je je onderscheid van het bestaande aanbod?

Je ‘waarom’ vinden, is makkelijker gezegd dan gedaan. Om achter jouw drijfveren te komen, hebben we hier wat hulpvragen op een rijtje gezet:

  • Wat zijn je persoonlijke waarden?
  • Wat zijn je drijfveren? Je drijfveren zorgen voor intrinsieke motivatie om achter je ‘why’ te staan
  • Wat zijn jouw passies?
  • Wat zijn je sterke punten.
  • Vraag je inner cirkel waarin jij anders bent dan anderen (en antwoorden op bovenstaande vragen)
  • Volg je gedachten
  • Analyseer de rode draad in je carrière

WHAT

Wat ga je doen om je ‘waarom’ doelstelling te bereiken?
Stel dat uit jouw ‘waarom’ is gekomen dat je mensen wilt inspireren de wereld beter achter te laten.
Zet dan een ‘Conscious’ parfummerk op, waarbij je alleen de mooiste en puurste ingrediënten gebruikt, die van ethisch verantwoorde herkomst zijn.

Je kunt op deze manier alles heel puur houden, van grondstoffen, productiemethodes, tot verpakkingen, waardoor jouw klanten een statement kunnen maken met jouw merk omdat ze het gevoel hebben ook hun steentje bij te dragen en zich zelfverzekerd voelen door de heerlijke geur van hoge kwaliteit ingrediënten.

HOW – het proces

Welke acties ga je ondernemen om het merk aan de man te brengen?
Wat zijn je afzetkanalen?
Ga je met je merk op beurzen staan?
Ga je het verkopen via winkels?
Welke winkels? Parfumerieën? Conceptstores? Via je eigen kanalen en social media?
Waar sla je de producten op? Ga je werken met een fulfilment bureau?

Prijs

Voordat je een product op de markt brengt, bedenk goed:

  • voor welke prijs je het parfum wilt verkopen
  • hoeveel stuks je per jaar wilt verkopen
  • hoeveel je zelf er aan overhoudt.

Als je verkoopt via winkels, lever je een grote hap marge in. Verkoop je het online, dan is die marge voor jezelf. Alleen heb je wel online bezoekers nodig, waardoor je budget moet investeren in het aantrekken van bezoekers. Ook is het lastig om online de geurbeleving over te brengen, waardoor je andere manieren moet bedenken om je klant op een laagdrempelige manier over de streep te trekken. Denk bijv. na over het aanbieden van testertjes, discoverysets of geurkaartjes.

Hier volgt een indicatief rekenvoorbeeld met een parfumflesje van 50 ml.

Inkoopprijs: 15 euro per stuk ex. btw
Consumentenprijs: 66,66 euro ex btw (80 euro incl. btw)

Marge per product: 51 euro ex btw

Verkoop je via een winkel, dan is de inkoopprijs voor de winkelier ongeveer de consumentenprijs gedeeld door 2.5
In dit geval 32 euro.
Jouw marge is dan 32-15= 17 euro per geur.

Dat klinkt weinig in vergelijking met 51 euro als je het direct aan de eindconsument verkoopt, maar je hebt wel een plek waar klanten fysiek in aanraking komen met jouw merk. Ze kunnen het daar ruiken en testen. Als je klanten het merk al hebben gezien en getest in een winkel, dan is de drempel om de geur online te kopen lager, dus je kunt het ook zien als een investering in je merkbekendheid en een manier om je klant de geur te laten ervaren.

Stap 2 – Productontwikkeling van het parfum

Als je het businessplan hebt uitgewerkt, ga je op zoek naar partijen die het product voor je kunnen gaan maken. Je kunt zelf op zoek gaan naar producten, verpakkingsbedrijven, glasproducenten en parfumeurs en je verdiepen in de cosmetica wetgeving om te voldoen aan alle richtlijnen die door de Europese Unie zijn opgesteld, of je kunt het laten ontwikkelen door een bedrijf dat alles van A tot Z voor je uit handen neemt.
Het kost zeeën van tijd om een netwerk op te bouwen van leveranciers en dan moet je ook nog maar afwachten of ze de kwaliteit leveren waar je naar op zoek bent. Daarnaast heb je vaak te maken met hoge minimale afnames als je alles los van elkaar besteld en vereist het inhoudelijke productkennis om het product op de juiste manier samen te stellen.

Uiteindelijk scheelt het in de praktijk vaak tijd en geld om te kiezen voor een bedrijf dat de hele productontwikkeling van A tot Z voor je uit handen neemt en waarborgt dat jouw merk aan alle eisen voldoet.

Zodra je een partij hebt gekozen, is het tijd om hen te briefen.
Het werkt fijn als je hiervoor een moodboard maakt, bijvoorbeeld op Pinterest. Met een moodboard laat je d.m.v. beeld zien wat voor look & feel je voor ogen hebt.

Hoe specifieker jij weet hoe het moet worden, des te beter de partij met je mee kan denken qua houders, geuren, kleuren, verpakkingen, bedrukkingen en afwerkingen.
Een goed bedrijf is op de hoogte van laatste trends en ontwikkelingen op parfumgebied en geven je graag inspiratie.

Op basis van bovenstaande input, de aantallen en de levertijd, komt het bedrijf bij je terug met een offerte.
Zodra jij daar mee akkoord gaat, vraagt een bedrijf vaak om een aanbetaling van het totaalbedrag. Dit kan variëren van 50% tot 70%. Het laatste deel van de factuur moet meestal worden voldaan voordat de uitlevering van de producten plaats vindt

Stap 3: Samples

Op basis van de gekozen geur(en), houder en verpakking laat je het product zo ver als mogelijk samplen zodat je het kunt testen en bepalen of het voldoet aan de kwaliteit die je voor ogen hebt.
Zo weet je precies waar je akkoord op geeft voordat de productie start en heb je een referentie om de eerste productie mee te vergelijken.
In dit proces bepaal je:

  • het parfum
  • de parfumdosering
  • de inhoudsmaat
  • de houder (glaswerk)
  • de kleur van het glas
  • de afwerking van het glas (smokey, glanzend of mat)
  • bedrukking of etiket
  • de spray en de dop
  • het doosje

Stap 4: Design

Nu je precies weet hoe het product eruit komt te zien op basis van het sample, is het tijd om het design aan te leveren. Los van het logo en de naam van de geur, is er ook verplichte wettelijke informatie dat vermeld dient te worden op het flesje en op de verpakking. Informeer hiernaar bij je leverancier*

*Europese Wetgeving

Voor je je cosmetische producten op de markt mag brengen, moet je deze ook registreren in de CPNP-databank van de Europese Commissie: Cosmetic Products Notification Portal (CPNP). Om die kennisgeving te kunnen verrichten, moet je wel eerst een profiel aanmaken.

Op de etiketten van cosmetische producten moet er allerlei verplichte informatie worden vermeld. Het gaat om de volgende informatie:

  • de naam en het adres van de verantwoordelijke persoon,
  • de nominale inhoud,
  • de minimale houdbaarheid,
  • de gebruiksaanwijzing (indien nodig),
  • het lotnummer,
  • de functie (behalve als die voor zich spreekt),
  • de ingrediëntenlijst.

Daarnaast zijn er ook nog de algemene voorschriften inzake de etikettering. Die kan je vinden op de website van de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie. Je moet je bijvoorbeeld houden aan de taalvereisten. Het etiket moet eenvoudig te begrijpen zijn voor de gebruiker. Het moet dus worden opgesteld in alle talen van de regio waar het product wordt verkocht.

Stap 5: Productie eigen parfumlijn

Zodra je het design hebt aangeleverd, kan de productie van start. Houd rekening dat dit meestal zo’n 6-8 weken duurt.

Stap 6: levering van de parfums

Veel succes, nu heb je alle producten in huis en kun je de markt gaan betreden.

Wil je ook je eigen parfummerk in de markt zetten?
Neem gerust contact op met Justin of Anne-Floor van Scented Stories
Stuur een mailtje naar info@scentedstories.nl of bel: +31(0)612043520

Scroll to Top